Tuesday, 14 September 2010

Stockholm vs Malmö


This article was found in a local newspaper in Skåneland, Sweden. There is still hope for old dinosaurs!


Han blir ny chefsdramaturg på Malmö Opera


SCEN.

Han ska vara limmet mellan scenen och ledningen, ögat bakom regissören, armen ut till publiken och samhället. Stefan Johansson lämnar Kungliga Operan i Stockholm för att bli chefsdramaturg och chefsregissör på Malmö Opera.

- Spännande, sammanfattar han känslan inför nya jobbet som han tillträder 1 januari 2011.
Malmö Opera har fått ökade resurser och ska göra 50 procent mer föreställningar. Något som gör att teaterchefen Bengt Hall behöver hjälp och förstärkning. Den givne personen att vända sig till blev Stefan Johansson, som arbetat tillsammans med Bengt Hall under dennes tid på operan i Stockholm, där de tillsammans byggt upp ett dramaturgiat. Nu väntar samma uppgift i Malmö. Det handlar inte om att återinföra delat chefskap. Bengt Hall är som vd fortsatt den som har yttersta ansvaret. Stefan Johanssons tjänst löper parallellt med hans tjänstetid, men ett halvår längre, fram till mitten av 2013, för att man ska få kontinuitet i organisationen.

Som 20-åring startade Stefan Johansson Teater 9, som fanns kvar till 1991 och spelade i stora delar av Europa och i Latinamerika. Han var med om att göra den första stora teaterfestivalen i Sverige, jobbade på radio med kulturinslag och blev så småningom chef för Radioteatern. Tidigare har han regisserat ett 50-tal scenproduktioner, senast Nibelungens ring i Dalhalla. Sedan 13 år tillbaka är han chefsdramaturg på Kungliga Operan.Operaintresset har alltid funnits där, trots att Stefan Johansson växte upp i en miljö där man inte lyssnade på opera.

– När mamma frågade mig om jag ville ha en cykel en födelsedag sa jag att jag ville gå på operan i stället. Jag såg Parsifal och jag var fast och ville gå dit så mycket som möjligt. Ibland var en Wagneropera min barnvakt medan mamma sprang ut på något extra städjobb. Stefan Johansson hade också två mostrar som jobbade hos Karl Gerhard och Povel Ramel och han satt ofta bakom scenen eller i logen när mostrarna skulle in och dansa.

– Där fick jag grunden till populärkultur med hög nivå, säger han och tillägger inför sin nya uppgift i Malmö:– Jag inser att det måste finnas bredd, men man måste tillåta sig djup också. Det måste vara balans. Stefan Johansson poängterar att han stortrivts på Kungliga Operan, speciellt under nuvarande chefen Birgitta Svendén och att han planerat att stanna där till pensionen.

– Men när Bengt Hall hörde av sig och vi började prata om uppgiften i Malmö och jag insåg att den inte handlade om att vara konstnärlig ledare under styrelsen, inte om personaladministration och annat som jag inte vill ägna mig åt, intresserade den här möjligheten i Malmö mig mer. Sju nya produktioner per säsong i stället för några nya och en mängd repriser, inte så strikta ramar som de en nationalscen måste hålla sig till, var något av lockelsen. Att åter få åta sig regiuppdrag var en annan del.

– Här handlar det om att spetsa till sig, göra publika saker, att profilera sig mot Köpenhamn, Stockholm och Göteborg. Jag funderar ofta på om Malmö och dess kulturutbud ligger långt från Stockholm eller nära kontinenten. Jag brukar fråga folk vad de tycker om det.

Är Malmö en håla eller porten utåt?Stefan Johansson har följt teaterlivet i Malmö på nära håll och har sett många produktioner på stora scenen. Dead man walking, Prinsessan från Cypern, Flickan från Vilda Västern är några han nämner. Och han har redan börjat fundera på vad man kan plocka ur Skåne.

– Det här är ju Birgit Nilssons landskap. Var är Birgit Nilsson-festivalen? Det är väl en fråga värd att väcka, säger han.

No comments:

Post a Comment